Veganem po 1 měsíc aneb netušíme, co se stane

Aktualizováno: Vždycky když poslouchám ostatní lidi o tom, jak musí mít každý den minimálně jednou kus masa, tak mám pocit jako bych byl z jiné planety. Nechci teď rozebírat otázku etiky vzhledem k zacházení se zvířaty, náboženské důvody, enviromentální názory a braní ohled na produkci CO2 atd. Já jen prostě nemám potřebu jít každý den maso, když je tak si ho dám bez žádných výčitek. Jednou, dvakrát týdně a jsem úplně v pohodě a nemám další touhu po masu. Jeden můj známý mi říkal, že když se ohlédneme do dávné minulosti, tak byli v podstatě dvě skupiny lidí – lovci a sběrači. Lovci se orientovali více na masitou stravu ve spojení s horkou krví, která se i dnes v některých kmenech v Africe stále pije. Z těchto našich předků se pak prý vyvinuli lidé, co preferují teplá jídla a masitou stravu. Na druhou stranu sběrači se většinou živili sběrem různých bobulí a kořínku, celkově jejich strava byla více syrová, než tepelně upravovaná. Z těchto lidí se pak vyvinuli lidé, co preferují spíše syrové potraviny, jako jsou ovoce a zelenina a netouží mít každý večer teplou večeři. Ale aby nebylo vše černobílé, tak člověk není jen masažrovec nebo bíložravec, ale obdobně jako medvěd je všežravec 🙂
Společně s kamarádkou Sofií z práce jsme se proto rozhodli, že zkusíme být jeden měsíc vegani. Takže nejen žádné maso, ale ani nic co obsahuje vajíčko či žádný mléčný výrobek. Takže většina pečiva je problém 😦 Sofie má již předchozí zkušenosti z minulosti, tak se budeme vzájemně podporovat. Já osobně nemám absolutně žádné zkušenosti s veganskou stravou, takže předpokládám dlouhé minuty strávené luštěním obalů jednotlivých výrobků 🙂 Během tohoto experimentu budu psát blog, který se zaměří spíše na popis toho, jaký je dopad na mé tělo ať už fyzicky či psychicky. Zároveň jsme stanovili 1. srpen jako kontrolní bod asi po dvou týdnech experimentu, abychom zhodnotili, zda chceme v experimentu pokračovat, protože si v tento okamžik nedokážeme představit důsledky. Pokud budete mít libovolné otázky, tak se ptejte, pokusím se na ně odpovědět. Celý experiment lze sledovat v rámci postu Veganem po 1 měsíc aneb netušíme, co se stane na mém blogu. Takže začínáme…

Závěrečné shrnutí: Během tohoto měsíce jsem zhubl asi o 3,16 kg s tím, že v následujících týdnech jsem ještě následně zhubl o celkových asi 5,5 kg. Ale jak asi sami uznáte, cílem veganství není hubnutí, navíc pokud byste zvolili stravu založenou třeba více na oříšcích, které obsahují hodně tuků, tak můžete naopak přibrat. Přibližně první tři dny jsem trpěl neustále hlady, což bylo způsobeno tím, že jsme do veganského experimentu skočili po hlavě bez předchozích znalostí, jak se správně stravovat. Po úvodních dnech si nejen tělo a žaludek zvykl, ale i já jsem objevil jak se alespoň částečně přijatelně stravovat. Zajímavým zjištěním bylo, že jsem byl mnohem méně unaven, neměl jsem problém chodit každý den spát ve dvě ráno a plný energie vstávat v 7 ráno. Naopak po skončení veganského měsíce a vrácení se k normální stravě jsem už po třech dnech pociťoval celkovou únavu organismu, kdy v 10 večer jsem již byl unavený a vstát v 8 ráno bylo těžké.
Během tohoto měsíce jsem se pokoušel zjistit trošku více o podstatě veganství, ale v žádném případě si nedovoluji říci, že jsem pronikl nějak hluboko. Přesto jsem již objevil některé některé rozpory, které mě zaskočily. Příkladem budiž palmový olej, který není považován za veganský z důvodů smrtí divokých zvířat během sklízení palmy olejné, viz příspěvek VEGANI POZOR! PALMOVÝ OLEJ JE SMRT PRO DEŠTNÉ PRALESY A ZVÍŘATA! Na druhou stranu ale vegani bez problémů konzumují jablka v běžných supermarketech. A v čem je tedy ten rozpor? Na jablka se používají postřiky na ochranu proti škůdcům díky nimž umřou milióny hmyzích životů. Je pak otázka, zda je hmyzí život méně cenný než život vyšších živočichů? Kontrastem pak je ale odmítání karmínu používaného k barvení pokrmů do červena, jež se vyrábí z vysušených těl hmyzu červce nopálového (Dactylopius coccus).
Velkou výzvou pro vegany obecně je stravování tzv. venku, kdy je výběr hodně omezen, inspirací budiž např. veganská restaurace LoVeg, ale po Praze již lze najít celou řadu restaurací:
Nakonec jsem se rozhodl nepokračovat s veganstvím, ale ne že by mi chybělo maso či mléčné výrobky. Po pravdě jsem na maso neměl vůbec chuť a nijak jsem po něm ani netoužil, když skončil veganský měsíc. Za celou dobu jsem se naučil jak funguje moje tělo, abych byl méně unavený či byl schopen udržet si váhu, případně i zhubnout. Ze svého jídelníčku jsem vyřadil téměř veškeré pečivo jako „mrtvou energii“ a každý den zařadil pouze ovoce či zeleninu jako jeden z hlavních chodů, většinou oběd. To že jsem se nerozhodl ve veganství nepokračovat neznamená, že bych k němu zaujal nějaký negativní postoj, spíše právě naopak. Myslím si, že by lidé měli pravidelně zařazovat veganskou či případně raw a vitariánskou stravu do svého jídelníčku, což by prospělo nejen jejich zdraví, ale také by snad snížilo produkci živočišných produktů. Pokud by vás zajímal jiný pohled na pokus s veganstvím, tak si přečtěte Vyskúšali sme jeden deň s vegánstvom. Pozrite sa. Nicméně pokud se rozhodnete jít do veganství, tak se podívejte na video Jak být snesitelný vegan, myslím, že to vaše okolí ocení 🙂

čt 21.8.2014: váha 62,34 kg, BMI 21,6, tuk 14,56 %, srdeční tep 86/min

St 20.8.2014: váha 62,55 kg, BMI 21,6, tuk 14,98 %, srdeční tep 85/min

Út 19.8.2014: váha 62,86 kg, BMI 21,8, tuk 15,14 %, srdeční tep 100/min

Po 18.8.2014: váha 63,82 kg, BMI 22,1, tuk 15,63 %, srdeční tep 83/min

Ne 17.8.2014: váha 63,85 kg, BMI 22,1, tuk 15,65 %, srdeční tep 80/min

So 16.8.2014: váha 63,90 kg, BMI 22,1, tuk 15,68 %, srdeční tep 87/min

Pá 15.8.2014: váha 64,03 kg, BMI 22,2, tuk 15,44 %, srdeční tep 89/min

čt 14.8.2014: váha 63,82 kg, BMI 22,1, tuk 15,87 %, srdeční tep 69/min

St 13.8.2014: váha 63,65 kg, BMI 22,0, tuk 15,96 %, srdeční tep 82/min

Út 12.8.2014: váha 62,57 kg, BMI 21,7, tuk 14,96 %, srdeční tep 96/min

Po 11.8.2014: váha 63,55 kg, BMI 22,0, tuk 16,07 %, srdeční tep 93/min

Ne 10.8.2014: váha 64,15 kg, BMI 22,2, tuk 15,97 %, srdeční tep 85/min

So 9.8.2014: váha 63,93 kg, BMI 22,1, tuk 16,06 %, srdeční tep 76/min

Pá 8.8.2014: váha 63,76 kg, BMI 22,1, tuk 16,11 %, srdeční tep 88/min

čt 7.8.2014: váha 64,27 kg, BMI 22,2, tuk 15,96 %, srdeční tep 91/min

St 6.8.2014: váha 64,11 kg, BMI 22,2, tuk 16,21 %, srdeční tep 88/min

Út 5.8.2014: váha 63,95 kg, BMI 22,1, tuk 16,07 %, srdeční tep 100/min

Po 4.8.2014: váha 64,69 kg, BMI 22,4, tuk 15,79 %, srdeční tep 85/min

Ne 3.8.2014: váha 64,08 kg, BMI 22,2, tuk 15,98 %, srdeční tep 94/min

So 2.8.2014: váha 64,00 kg, BMI 22,1, tuk 15,38 %, srdeční tep 68/min

Pá 1.8.2014: váha 64,48 kg, BMI 22,3, tuk 16,17 %, srdeční tep 92/min

Čt 31.7.2014: váha 64,29 kg, BMI 22,2, tuk 15,17 %, srdeční tep 120/min

St 30.7.2014: váha 65,1 kg, BMI 22,5, tuk 16,6 %, srdeční tep 84/min Nevím čímto, ale mám stále menší a menší hlad. Když nezáměrně vynechám snídani nebo mám později večeři, tak mé tělo nebije na poplach, tak jako dříve.

Út 29.7.2014: váha 65,0 kg, BMI 22,5, tuk 16,2 %, srdeční tep 96/min Pocítil jsem na sobě jednu drobnou fyzickou změnu a to změnu stolice 🙂 Změnila se nejen struktura a pevnost, ale je teď i pravidelnější. Teď po jednom týdnu mi přestali i občasné bolesti břicha spojené s vylučováním. Takže zatím pozitivní vliv na trávicí a vylučovací soustavu 🙂

Po 28.7.2014: váha 64,6 kg, BMI 22,4, tuk 16,0 %, srdeční tep 78/min Je to celkem vtipné, když zjistíte, že kolegové v práci, kteří si z vašeho experimentu dělají srandu, si potají mezi sebou sázejí, zda vydr6íme či kdo a kdy odpadne první 😀 Včera večer jsem usínal s bolestí nohou z únavy po lezení, ale dnes ráno se cítím úplně v pohodě, takže regenerace je stále v pohodě 🙂

Ne 27.7.2014: váha 65,0 kg, BMI 22,5, tuk 16,7 %, srdeční tep 83/min O víkendu jsem se konečně rozhoupal a zkusil připravit moje první veganské jídlo společně s kamarádkou… Salát z paprik na grilu.

Ingredience:

  • 3 žluté, 3 červené a 3 oranžové papriky
  • hrst kešu oříšků
  • 75 ml panenského olivového oleje
  • šťáva z 1 limetky
  • 2 hrsti nasekané hladkolisté petrželky
  • sůl a čerstvě mletý pepř
Příprava jídla:
  1. Papriky omyjte a celé opečte na grilu úplně do černa ze všech stran. Pak je vložte do igelitového sáčku asi na 10 minut, aby se zapařily. Potom z nich odstraňte jaderník, sloupněte slupku a dužinu nakrájejte na proužky a vložte je do misky.
  2. Přidejte hrst kešu oříšků a nasekanou petrželku. Limetkovou šťávu prošlehejte s olejem, solí a pepřem a zálivkou pokapejte salát v misce.

So 26.7.2014: váha 64,7 kg, BMI 22,4, tuk 16,7 %, srdeční tep 93/min Vegani a vlastně i všichni, co odmítají živočišné produkty, mají dva základní problémy a tím je vitamín D a B12 (kobalamin). Tyto vitamíny se vyskytují jen v živočišné potravě, jedininou vyjímkou jsou snad kvasnice. Deficit vitamínu B12 zvyšuje riziko srdečních onemocnění, Alzheimerovy choroby či mrtvice. Za měkké kosti a náchylnost ke zlomeninám může případně nedostatek vitamínu D, který napomáhá vstřebávání a ukládání vápníku. Bez něj hrozí dětem rachitis (křivice), u dospělých osteoporóza neboli odvápnění kostí. On je obecně problém se všemi vitamíny skupiny B, více v článku Co se děje s tělem, když přestanete jíst maso?. Vitamíny D a B12 jsou přidávány např. do různých sojových náhražek mléka, ale často nakonec lidé skončí v lékarně a začnou do sebe cpát tobolky s těmito vitamíny.

Pá 25.7.2014: váha 65,1 kg, BMI 22,5, tuk 16,6 %, srdeční tep 94/min Chyby… Během včerejška jsem objevil dvě chyby, co se přihodili. První chyba na stala při včerejším měření, kdy jsem se šel vážit za jiných podmínek, než obvykle. Místo změření hned jak vstanu, tak jsem se zvážil až po vysprchování. Vzhledem ke skutečnosti, že váha používá pro měření některých parametrů metodu Bioelectrical impedance analysis, tak je zde velká pravděpodobnost, že mohlo dojít k ovlivnění výsledku měření. Druhá chyba pak nastala při výběru mysli tyčinky o které jsem psal již dříve. Byl jsem upozorněn, že musli tyčinka Swissi obsahuje glycerol (E422), který se průmyslově vyrábí hydrolýzou rostlinného a živočišného oleje, při které vznikají mastné kyseliny a glycerol. Takže se dívejte opravdu pozorně na obaly a kontrolujte si složení na www.chemievjidle.cz 🙂

Čt 24.7.2014: váha 66,0 kg, BMI 22,9, tuk 15,9 %, srdeční tep 88/min Během pondělí a úterý jsem měl vlastně cělý den hlad. Ale protože jsem celý den jedl od rána do večera a měl jsem i pocit sytosti, tak jsem z toho měl divný pocit. Bál jsem se, že dělám něco opravdu špatně. Ne, že bych teď už neměl také hlad celý den, ale nějak tuším, že to k tomu asi patří a už mě to tolik nerozrušuje a beru to jako fakt. Zároveň je problém v tom, že nemám během pracovního týdne čas si vařit, takže jsem odkázán jen na syrové či předpřipravené jídlo. O to více jsem se těšil včera na pracovní schůzku, jelikož se měla konat v restauraci noodles. Doufal jsem, že tam najdu aspoň jedny “veganské nudle”. Bohužel jejich celá nabídka nudlí jsou vaječné s jednou vyjímkou rýžových nudlí, které jsou však podávané s krevetami. Takže zase nic a musel jsem být celý večer o hladu a v koutku duše se těšil, jak si dám doma narychlo plechovku fazolí… Asi budu muset vyzkoušet nějakou veganskou restauraci, zaujala mě např. loVeg sídlící na pražských Hradčanech

St 23.7.2014: váha 65,3 kg, BMI 22,6, tuk 15,1 %, srdeční tep 80/min Začínám na sobě pociťovat první fyzické projevy, ale pro potvrzení ještě chvilku počkám. Snažil jsem si včera koupit v Albertu musli tyčinku a na rovinu, netušil jsem jak to bude těžké 😦 K výběru je přes 30 různých druhů tyčinek, ale drtivá většina má nějakou polevu, ať již jogurtovou či čokoládovou. A když už najdete těch pár bez polevy, tak se nezapomeňte ještě pro jistotu podívat na složení. No a pak to přijde… Skoro všechny v sobě mohou v sobě obsahovat stopy mléka, jak to dělají na stejných výrobních linkách. Takže nakonec vám zůstane na výběr jen pár a ještě se trefit do vašich chutí je trochu problém. Ale jednu jsem přesto našel 🙂

Út 22.7.2014: váha 65,7 kg, BMI 22,8, tuk 17,4 %, srdeční tep 100/min Celý den mám hlad, přestože neustále něco jím. Snídám, svačím, obědvám, svačím, večeřím, druhá večeře a to vše prokládám dalším jídlem (ovoce, oříšky, musli tyčinky), ale stále to nestačí. I když mám v daný moment pocit, že prasknu, jak jsem se přejedl, tak do hodiny mám zase hlad. Zvláštní pocit 🙂

Po 21.7.2014: váha 65,5 kg, BMI 22,7, tuk 17,7 %, srdeční tep 82/min Vstával jsem dnes již v 5:50 ráno, protože musím jít k doktorce. Bylo to strašné peklo, normálně vstávám až 7:30. Jsem totálně unavený po víkendu, kde se mi podařilo snad odstavit myšlenky z mé hlavy, ale o to více se unavilo mé tělo. Pařba do 4 ráno, následný výlet, korunovaný pak lezením po stěně.

Leave a Reply

